empty

Medical Fitness

Medical Fitness is het behandelen, tapen en begeleiden van mensen met een verlaagde belastbaarheid. Die verlaagde belastbaarheid kan komen door een blessure, revalidatie na een operatie, verkeerde houding tijdens de dagelijkse bezigheden, rsi, stressfactoren, hart- en vaatziekten, longaandoeningen, rug-, knie- schouderklachten, bekkeninstabiliteit en andere klachten.

Onderzoeken hebben aangetoond dat training en bewegen de beste oplossing is voor het verhogen van de belastbaarheid. Het begeleiden van mensen met een verlaagde belastbaarheid vereist specifieke kennis en speciale vaardigheden. Daarom hebben Lian en Nancy de opleiding Medical Fitness gevolgd. Daarnaast nemen we contact op met de eventueel behandelde fysiotherapeut om zo het juiste resultaat te behalen.
 

De behandeling is afhankelijk van de klacht. Wij werken met een aantal principes, die hieronder uitgelegd worden.
 

Biopsychosociaalmodel:
Het is belangrijk om te weten wat de samenhang is tussen je lichaam, emotie en je omgevingsfactoren en hoe dit de klachten beïnvloedt. Simpel gezegd: je lichaam weer begrijpen.


Mobiliseren:
Letterlijk is dit communiceren met gewrichten. Dit wil zeggen dat de gewrichten door de therapeut worden bewogen in de juiste richting. Dit is in het begin heel rustig (oscillerend). Later iets steviger (mobiliserend) en als het nodig is, komt er een fysiotherapeut aan te pas om te manipuleren. Het is belangrijk dat na het mobiliseren wordt bewogen (trainen, sporten). Het lichaam moet de veranderde bewegingsmogelijkheid inslijpen in het bewegingspatroon.


Easy Taping:
Easy Tape werkt anders dan gewone sporttape. Het helpt het lichaam bij het natuurlijke herstelproces. Door de krimpwerking van de tape worden de huidlagen gelift. Dit creëert vermindering van druk tussen de huid en de spieren. Zo ontstaat een betere doorbloeding en vochtafvoer (drainage) van het weefsel. Ook zorgt het voor pijnvermindering en/of ontspanning van de spieren.


Houding:
Misschien wel het belangrijkste onderdeel. We leren je letterlijk in houdingsspieren (strekspieren) te activeren. Zowel in zit als in stand (met name je werkhouding). Door middel van eenvoudige oefeningen train je het lichaam efficiënt en wordt je bewust gemaakt van elk strekspiertje in je lichaam.


Stabiliteitstraining:
Ons spierstelsel bestaat uit twee verschillende soorten spieren. Grote (globale) spieren gebruiken we om gedurende een korte periode veel kracht te zetten. Kleine (lokale) spieren controleren de beweging, zijn met weinig kracht al functioneel en kunnen bepaalde posities/houdingen lange tijd volhouden. Het gaat bij stabiliteitstraining vooral om de techniek van de beweging en niet om de kracht waarmee het wordt uitgevoerd. Wanneer het lichaam niet in balans is (instabiel), worden grote spieren aangesproken om het lichaam in de juiste positie/houding te houden. Deze grote spieren zijn hier niet geschikt voor en krijgen een hele hoge spierspanning. Hierdoor kunnen er pijnklachten optreden.
Wanneer de kleine spieren (die hier wel geschikt voor zijn) de gewrichten in de juiste houding houden, kunnen de grote spieren zich weer ontspannen.


Hypertrofie training:
Hypertrofie training betekent krachttraining. Het heeft veel positieve effecten op de fysieke en mentale belastbaarheid.


Cardiotraining:
Dit wordt voornamelijk gebruikt om bewegingen in te slijpen. Bijvoorbeeld door met een ingetapete knie 10 minuten aaneengesloten op de crosstrainer te bewegen met de JUISTE houding. Je slijpt zo de actieve houding in en houdt het gewrichtskapsel soepel door aanmaak van gewrichtssmeer. Ook wordt cardio gebruikt om het herstel te bevorderen. Door het spierpomp mechanisme vindt een verbetering van de doorbloeding plaats en afvoer van vocht.


Functionele training:
We laten je oefeningen doen die de spieren versterken die nodig zijn om dagelijkse bewegingen weer te kunnen uitvoeren.


Wanneer je na het lezen van deze informatie nog vragen hebt of misschien ben je benieuwd of wij jouw verlaagde belastbaarheid ook kunnen behandelen, dan staan we je natuurlijk graag te woord.