empty

Tai Chi


Tai Chi is van oorsprong een krijgskunst uit China. Het wordt ook wel schaduwboksen genoemd. En je hebt verschillende vormen. Hier geven wij de Tai Chi Qigong. Qi staat voor "levensenergie" en Gong voor "trainen".
Je voert versterkende en stabiliserende oefeningen in slow motion uit. Tai Chi combineert beweging met meditatie – perfect om tot rust te komen en je concentratie te verbeteren. 

Bij Tai Chi ligt de nadruk op lichaamsspanning, diepe, langzame buikademhaling en het principe van mindfulness. Dit betekent dat je de bewegingen op een bewuste en gecontroleerde manier uitvoert en daarbij zowel je lichaam als de omgeving waarneemt.

Tai Chi is een goede stabiliteitstraining, die je op een zachte manier sterker maakt. Je voert de bewegingen heel langzaam en vloeiend uit. Bovendien kun je met Tai Chi je flexibiliteit en innerlijke kracht bevorderen. Je wekt nieuwe levensenergie op en je blijft tot op hoge leeftijd fit.

Tai Chi is goed voor de gezondheid van lichaam en geest.

De soepele, langzame oefeningen zijn bijzonder zacht voor botten, gewrichten en banden. Met de oefeningen kun je zowel je mobiliteit verbeteren als je lichaam sterker maken. Met de vormen, die je meestal in een staande positie doet, train je vooral je core spieren. Je kunt met Tai Chi met name de diepliggende spieren activeren, waarmee je klachten rond je wervelkolom kunt voorkomen of verlichten. Tai Chi is dus een goede evenwichts-, revalidatie- en preventiesport.

Het oefenen van de houdingen vereist een flinke dosis concentratie. Je moet je boven- en onderlichaam goed kunnen coördineren en je focus niet verliezen. In dit opzicht is Tai Chi een ideale concentratietraining.

Last but not least geldt voor Tai Chi het volgende principe: de kracht schuilt in de rust. De oefenreeksen zijn bijna meditatief, wat ook een positief effect op je gezondheid kan hebben. Het werkt bloeddruk verlagend en de geest kalmerend. Een goede discipline om stress tegen te gaan dus. Een sessie Tai Chi in de avond kan zelfs de slaap verbeteren.

Tai Chi is:
  • Innerlijke kracht en rust
  • Werken aan je diepe spieren voor een krachtige "core"
  • Werken aan je houding en de stabiliteit van je wervelkolom
  • Verbeterde balans; lichamelijk én geestelijk
  • Werken aan lenigheid, coördinatie en lenigheid
  • Soepeler bewegen
  • Laag drempelig; iedereen is welkom
Bekijk het rooster wanneer deze les gegeven wordt.