empty

Mindfulness training 06-sep-2017

November is mindfulness maand
Mindfulness is leven met aandacht
Mindfulness, of aandachttraining, is het tegenovergestelde van leven op de automatische piloot. Je komt dichterbij je gevoel, zonder erover te oordelen of er direct gevolg aan te geven. “Het volledig bewust zijn van de huidige ervaring”, dat is in één zin gezegd, waarop Mindfulness gestoeld is. Mindfulness betekent de dingen zien zoals ze werkelijk zijn.
 
Automatische piloot
Het ‘volledig bewust zijn van de huidige ervaring’…., dingen zien zoals ze werkelijk zijn,
dat klinkt vrij abstract.
Het tegenovergestelde spreekt misschien meer tot de verbeelding: leven op de automatische piloot.
Hoe vaak voer je niet een taak of handeling uit, zoals eten, douchen, autorijden, boodschappen doen en soms zelfs vergaderingen op het werk,  terwijl je in je hoofd met compleet andere zaken bezig bent? Dat gebeurt je waarschijnlijk meerdere keren per dag.
 
Verwonderlijk is dat niet, want het tempo van het leven ligt verschrikkelijk hoog. Je hebt meerdere balletjes in de lucht te houden, moet aan behoorlijk wat eisen voldoen en er valt nogal wat te kiezen.
Hierdoor doe je steeds meer zaken op de automatische piloot. Je doet het één en denkt al na over het andere.
Door de jachtigheid van het leven kunnen verschillende negatieve gevoelens ontstaan zoals: Stress, angst, verdriet, slapeloosheid, eenzaamheid en……. eindeloos piekeren!!
 
Van doen naar zijn
Mensen zijn geneigd om handelingen, vanuit de ‘doe-modus’ te doen: een combinatie van denken en handelen.
Met mindfulness leer je handelingen in de ‘zijn-modus’ te doen. Dat zorgt dat voor innerlijke rust.
 
De voordelen van Mindfulness:
  • stress neemt af,
  • je piekert minder,
  • je concentratie – en prestatievermogen verbeteren,
  • je wordt effectiever en
  • je zelfvertrouwen, empathie en compassie groeien.
Mindfulnesstraining
Tijdens de Mindfulnesstraining krijg je een stuk theorie over wat er in ons hoofd afspeelt en gaan we oefenen in waarnemen, aandacht geven, niet-oordelen, accepteren. Dit door verschillende meditatieoefeningen uit te voeren, zoals bv. zitmeditaties, loopmeditaties, ademfocus, en de bodyscan.

November is mindfulness maand
Zaterdag om 10:30 wordt deze training geven, namelijk 4, 11, 18 en 25 november. Voor leden is deze training gratis en niet-leden betalen 40,-. 

Kom het ervaren!

 

Terug naar overzicht